Min bloggliste

søndag 5. februar 2012

Noe i gjære

Bakedag..
Oppskrift fra:Schakendas Bakeskole
Rekrutter fra Bakeriet i Lom
Celine har startet i 4H og har baking som Prosjekt dette året..Så nå er hun i full gang..
Hvilke aktiviteter syns du eller dine barn er best om de kunne velge fritt?
Legger samtidig ved forklaring på godsakene her..
Nyt...
Klem



Ukas Bakedag....
Hva skal jeg lage mon tro....

AA nå  vet jeg.....


40 min heving....kjedelig...


Godt i gang.....Med kanelknute


Voila....



Dagens bakst ble Kanelknuter.

20 STK-Grunndeig til boller.
1.Kjevle ut deig og smør på et lag av ferdigblandet sukker,kanel og smør

2.Brett den ene delen inn mot midten.Brett den andredelen over den andre.

3.Skjær ca 1 cm tykke skiver på tvers.Strekk bitene litt ut.

4.Hold fast den ene enden og rull den andre enden slik at deigen tvinner seg,rull den mot deig.

5.Lag en knute av deigen,du holder i den ene enden,tvinner deigen 2 ganger rundt 3 fingre og trekker enden igjennom sammen med de tre fingene.

Etterheves til dobbel størrelse..Pensles med egg og strø brunt sukker på toppen.

!75 grader 15-20 min.

9 kommentarer:

  1. Takk for koselige ord inne hos meg :)

    De kanelbollene så fristende ut..vann i munnen,
    Herlig med bakelystne unger!!

    Ha en fortsatt fin søndagskveld.
    Klem

    SvarSlett
  2. Så lekre de ble!!

    4H var faktisk ukjent for meg inntil i fjor sommer.
    Da holdt jeg nemmelig scrappekurs for en del av barna på 4H fylkes(Eller var det lands..) treff på Våler.

    En herlig gjeng:)

    Nyt søndagen!

    SvarSlett
  3. Åh så digg. Jeg stoppet faktisk på bakeriet i Lom på vei til vestlandet for et par år siden. Helt nydelig bakverk!!

    SvarSlett
  4. Disse så jo bare helt nydelige ut. Jeg ELSKER gjærbakst og kan formelig kjenne lukten av nybakte kanelsnurrer. Den boken er bare super, har gitt den i julegave til flere venner og har skjønt at den er blitt tatt godt i mot. Den har enkel oppskrifter for små og store bakere :-)

    Ha en fin uke!

    Klem
    Netta

    SvarSlett
  5. Uuuuuhmmm har set disse lækre kanelknuder flere steder, det må bestemt blive det næste jeg skal prøve at bage :p
    Jeanett

    SvarSlett
  6. Mmmm...disse knutene så kjempedeilige ut, og jeg elsker jo smaken(og duften) av kanel!
    Som gammen baker/konditor gir jeg deg råd om at hun bre må få bake, når hun har lyst. Det er så fint å lage noe som folk setter pris på. Og hvem sier vel nei til varm gjærbakst! sukk
    Ha en fin uke.

    SvarSlett
  7. Naam ! De såg fantastiske gode og avanserte ut :D NamNamNam !

    SvarSlett
  8. NAM!!! Elsker gjærbakst! Det er (med untak av sjokolade) det beste som finnes :D Merker jeg trenger steg for steg bilder for å lage disse knutene, kunne du skrevet et sånt innlegg? Blunker og smiler pent :)

    SvarSlett
  9. De så god ut. De skal prøves. Min lille er ikke kommet lengre enn at å rive ned alle ting han ikke skal er veldig gøy for tiden, her hin dagen knuste han sin første ting for meg. Fare for at det blir fler hvis jeg ikke rydder litt unna.
    Veronica :-)

    SvarSlett

Tusen takk for Ris og Ros...